مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس | دانلود |
معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات:
فناوری اطلاعات یا IT که مخفف Information Technology میباشد، رشته ای است که میتواند تمام رشته های دانشگاهی را پوشش دهد منتها از نظر عملیاتی یک رشته میان رشته ای بین کامپیوتر و صنایع برق است.
رشته فناوری اطلاعات دانشی را به مخاطب منتقل میکند که طی آن روشهای جمعآوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر میشود. مطالعه، طراحی، ساخت، راهاندازی، نگهداری سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری، جمعآوری، سازماندهی، طبقهبندی و انتقال اطلاعات، مهمترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال میکند . دوره کارشناسی ناپیوسته علمی-کاربردی مهندسی فناوری اطلاعات دوره ای است که ضمن ایجاد آمادگی و زمینه سازی لازم علمی، حاوی آموزش بهره گیری از ابزارهای فناوری اطلاعات به گونه ای موثر و کاربردی در حوزه های طراحی و برنامه سازی تحت وب ،تجارت الکترونیکی ،امنیت اطلاعات و …. می باشد.این دوره دانش آموختگانی را تربیت می کند که با کسب مجموعه ای از علوم نظری و مهارت های عملی فناوری اطلاعات،بتوانند مسئولیت های موجود در خصوص طراحی ،عملیاتی سازی،پشتیبانی و بهره برداری مناسب از سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری و نیز جمع آوری ،ذخیره سازی ،سازمان دهی،بازیابی ،انتقال و پردازش اطلاعات را در حوزه های مختلف کاری با تصدی مشاغل و مسئولیتهای مرتبط ایفا نمایند.
ماهیت رشته مهندسی فناوری اطلاعات
امروزه در مشاغل کوچک تا شرکت های بزرگ نقش حیرت انگیزی را ایفا می کند، مهندسی فناوری اطلاعات در زمینه مهندسی ارتباطات، مدیریت داده ها، سیستم مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری نقش ایفا می کند، همچنین برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی و تجاری ،مفاهیم مختلفی از قبیل خرید آنلاین، بازاریابی دیجیتال، شبکه های اجتماعی ، ارتباطات دیجیتال، رایانش ابری، موبایل و داده های بزرگ را باز کرده است.
مشاغل برتر حوزه مهندسی IT
- برنامه نویس در شرکت های تولید کننده نرم افزار
- ادمین و پشتیبان شبکه در شرکتهای کوچک و بزرگ، وظیفه یک ادمین شبکه نصب و راه اندازی و پشتیبانی شبکه یک شرکت است
- طراح سایت و رابط کاربری
- تحلیل گر دیتا (Data Analyst)
- بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو، یا SEO (Search Engine Optimization) توسط مهندسین فناوری اطلاعات
- بعنوان متخصص امنیت شبکه در شرکت ها یا مدیر امنیت شبکه (Network Security Administrator)
- بعنوان مهندس سختافزار کامپیوتر (Computer Hardware Engineer)،مهندسان سختافزار، وظیفهی طراحی و توسعهی تجهیزات کامپیوتری مانند مانیتور، صفحه مدار، چیپ و… را بر عهده دارند
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس | دانلود |
معرفی رشته مهندسی فناوری امنیت اطلاعات:
دنیای امروزی، دنیای ارتباطات و اطلاعات است. باتوجهبه پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اینترنت و متصلشدن صنعتهای مختلف به اینترنت، بحث امنیت اطلاعات و حفاظت از آن در برابر دسترسیهای غیرمجاز، رشته امنیت اطلاعات به یکی از رشتههای پر طرفدار در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات تبدیل شده است.
به طور خلاصه امنیت اطلاعات به معنای حفاظت از سیستمهای اطلاعاتی به منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و غیرقانونی و پیشگیری از عملیات مخرب است. این کار با استفاده از روشها، ابزارها و الگوریتمهای مختلف امنیتی صورت میپذیرد و متخصصان حوزه امنیت در طول دوره تحصیل و یادگیری خود به یادگیری این ابزارها و تکنیکها میپردازند.
تعریف و هدف دوره
این دوره آموزشی مجموعه ای از دروس عملی و نظری است که فرد را برای کسب توانمندی های شغلی مشاور استانداردهای امنیت اطلاعات آماده می کند. و اهداف دوره عبارت است از:
ایجاد سیاست های کنترلی و امنیتی و محافظت از داده ها
شناسایی آسیب پذیری های شبکه
شناخت مدل ها و استانداردهای امنیت اطلاعات
تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و رخدادهای امنیتی
طراحی شبکه های امن
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی رشته مهندسی برنامه سازی وب:
هدف از این رشته آشنایی دانش جویان با مفاهیم اولیه و اصول طراحی نرم افزارهای تحت وب است. در این درس، دانشجویان علاوه بر آشنایی اولیه با برنامه نویسی سمت کاربر و سمت کارگزار و نحوه ی تعامل این دو، با یکی از چارچوب های پرکاربرد برای پیاده سازی نرم افزارهای تحت وب آشنا می شوند. رشته برنامه نویسی دوره ای است که بر نوشتن و اجرای برنامه های عمومی و سفارشی شده برای هدایت سیستم های عامل و سایر کاربردها تمرکز دارد. این رشته عموما دانشجویان و متقاضیان را برای اعمال متد ها(Method) و روال ها(Procedure) به منظور طراحی و توسعه نرم افزار یا برای نصب و نگهداری آن آماده می کند. برنامه نویسی وب یکی از مهارتهای پر کاربرد و مهم در بسیاری از کسب و کارها و صنایع به حساب می آید.برنامه سازی وب یا همان توسعه وب(Web Development) نیز یکی از حوزه های برنامه نویسی است که استقبال از آن در سال های اخیر بسیار زیاد بوده ، آوازه آن به میزان زیادی بر سر زبان ها افتاده و روز به روز گسترده تر می شود، برنامه سازی وب که به آن توسعه وب هم می گویند شامل همه اقداماتی است که به واسطه انجام آن ها،قابلیت ها و عملکرد های مختلف یک وب سایت ایجاد می شوند. برای بهره مندی از این فرصت و تبدیل شدن به یک برنامه ساز ،آموزش صحیح و اصولی بسیار اهمیت دارد.
ماهیت رشته برنامه سازی وب
این دوره آموزشی مجموعه ای از دروس عملی و نظری است که فرد را برای کسب توانمندی های شغلی توسعه دهنده وب و برنامه نویس آماده می کند.و نیز اهداف دوره عبارتند از : به کارگیری زبان ها و فریم ورک های Front-end و Back-end راه انداری و تنظیمات سرورها، نوشتن API های سمت سرور ، شناخت انواع DBMS ها، مدیریت محتوا و وب سایت و تضمین امنیت وب سایت ها ودیگر اپلیکیشن های مرتبط.
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی دوره مهندسی فناوری شبکههای رایانه ای:
مقدمه:
دوره کارشناسی مهندسی فناوری شبکههای رایانه ای ، دورهای است که ضمن ایجاد توانایی علمی، دربرگیرنده آموزش استفاده بهینه از ابزارهای مرتبط با شبکههای رایانه ای به گونهای موثر و کاربردی در حوزههای مختلف طراحی، پیادهسازی، پشتیبانی و نگهداری و امنیت میباشد. طی این دوره دانش آموختگانی وارد بازار کسب و کار خواهند شد که با داشتن تلفیقی از علوم نظری و مهارتهای عملی شبکههای رایانه ای بتوانند مسئولیت موجود در خصوص طراحی، عملیاتی سازی، پشتیبانی و بهرهبرداری مناسب از سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری و نیز سرویسهای شبکههای رایانه ای را در حوزههای مختلف کاری با تصدی مشاغل و مسئولیتهای مرتبط ایفا کرده و از این طریق بتواند در گسترش و استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات درحل معضلات و کمک به توسعه کشور گامی هرچند کوچک بردارد.
تعریف و هدف دوره:
این دوره آموزشی مجموعه ای از دروس عملی و نظری است که فرد را برای کسب توانمندی های شغلی معمار و طراح شبکه های رایانه ای، مسئول شبکه و مسئول مرکز داده آماده می کند.
و اهداف دوره عبارت است از:تربیت افرادی که در زمینه مدیریت شبکه ها، ارائه و بستر سازی شبکه های لازم، بهینه سازی و بهبود شبکه ها، مدیریت، نگهداری، عیب یابی و رفع خرابی های شبکه ها، ایجاد امنیت لازم در شبکه های مخابراتی و رایانه ای، ارزیابی کیفیت و کارایی شبکه های رایانه ای، پیش بینی وسعت نیازهای آتی سازمان به شبکه های رایانه ای تبحر لازم را داشته باشند.
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی دوره کارشناسی فناوری علوم داده:
مقدمه:
علم داده یکی از مباحث روز دنیا است مه با استفاده از کامپیوتر و فناوری اطلاعات شکل گرفته است. این حوزه اساسا متکی به علم کامپیوتر است. جذابیت علم داده به حدی است که امروزه در بیشتر دانشگاه ها ئنیا دوره های تخصصی برای آموزش آن در نظر گرفته شده است. جذابیت علم داده به حدی است که امروزه در بیشتر دانشگاه های دنیا دوره های تخصصی برای آموزش آن درنظر گرفته شده است. ضمن اینکه پژوهش های زیادی در این زمینه نیز انجام گرفته است. علم داده متشکل از چند مبحث مختلف مانند ریاضی، آمار، مهندسی داده و شناخت الگو ها است که ترکیب این مبحاحث با یکدیگر سبب شکل گیری علم داده شده است. در حال حاضر در اینترنت با داده های بزرگی سرو کار داشته که استخراج اطلاعات از این حجم داده ،باعث ظهور این رشته شده است. از طریق علم داده می توان به جمع آوری، آماده سازی، تحلیل و ارزیابی، تصویر سازی، مدیریت و نگهداری اطلاعات در حجم بالا پرداخته شود. بسیاری از کسب وکار ها برای حل مسائل سازمان، انتخاب و تصمصم گیری درست و سرمایه گذاری، از علم داده کمک می گیرند.
تعریف و هدف دوره:
این دوره آموزشی مجموعه ای از دروس عملی و نظری است که فرد را برای کسب توانمندی های شغلی مهندس داده ها، معمار داده ها، تحلیل گر و مدل ساز داده ها و کارشناس کلان داده آماده می کند.
اهداف دوره عبارت است از: تسلط بر مباحث آمار، احتمال و جبر خطی در علم داده، تسلط بر زبان های برنامه نویسیSOL، PYTHON و R در علم داده، تحلیل داده ها با استفاده از یادگیری ماشین، تسلط بر نرم افزار ها و محیط های تحلیل داده، طراحی معماری سیستم های داده، به کار گیری ابزار های ETLساخت پایگاه داده و انبار داده، انجام Web Scraping، جمع آوری، ذخیره، تحلیل و درک کلان داده.
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی رشته مراکز داده و مجازی سازی:
مقدمه:
کارشناس دیتاسنتر (Data Center) یا مرکز داده شخصی است که با دانش خود و با بهره گیری از امکانات زیرساختی و ارتباطی تعداد زیادی از سرورهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه امور مربوط به رایانش، ذخیره سازی و انتقال داده ها را انجام می دهد.
در هر شرکت و سازمانی برای یک کارشناس دیتاسنتر وظایف و مسئولیت هایی تعریف می شود که معمولاً وظایفی که برعهده متخصص این فرصت شغلی است به شرح زیر می باشد.
همکاری در نصب و برقراری سرورها
پاسخگویی به مشترکین IDC و رفع مشکلات احتمالی
همکاری در نصب تجهیزات در مراکز داده.
همکاری در اعمال تغییرات بر روی تجهیزات شبکه در بخش IDC هنگام حذف و یا اضافه شدن سرور.
همکاری در تخصیص IP و کانفیگ تجهیزات، کنترل و مدیریت پهنای باند و کنترل تمامی مسیرهای ورودی و خروجی و مدیریت ترافیک ها به شکل صحیح.
دانش تخصصی و توانمندیهای لازم برای همکاری با کارشناس دیتاسنتر
کارشناس دیتاسنتر باید از دانش تخصصی و توانمندیهای لازم برای همکاری با شرکت های فعال در زمینه مرکز داده برخوردار باشد که در زیر به تعدادی از این توانایی های مورد نیاز اشاره شده است:
توانایی مدیریت سرورهای لینوکسی، ویندوزی و یونیکسی و سرویسهای بر بستر آنها شامل DNS, WebServer, MailServer, Firewall, Accounting, Monitoring
توانایی اسکریپت نویسی جهت خودکارسازی وظایف بر بسترهای لینوکس و ویندوز
توانایی ارزیابی و مدیریت ریسکهای امنیتی
تسلط بر نرمافزارهای مانیتورینگ دیتاسنتر مانند Zabbix, SolarWinds, Cacti
توانایی عیبیابی مشکلات سختافزاری و نرمافزاری پیش آمده
توانایی مدیریت و راهاندازی سرورهای مجازی مبتنی بر VMWare vSphere
توانایی کار گروهی و آنکال بودن در مواقع ضروری و ساعات غیراداری
بازار کار کارشناس دیتا سنتر
از آنجایی که امروزه حاضر فناوری اطلاعات در کلیه ابعاد زندگی انسانها رسوخ کرده است، حوزه دیتا سنتر هم به عنوان زیرساخت IT از اهمیت بسیاری برخوردار گشته است و طبیعتاً بازار کار آن پر رونق شده است و شرکت های زیادی به دنبال تربیت و استخدام کارشناسانی هستند که توانایی کار در مراکز داده را داشته باشند.
مشاغل قابل احراز :
– کارشناس مجازی سازی
– معمار و طراح مرکز داده
– مدیر مرکز داده
– طراح و معمار مجازی سازی
قابلیتها و توانمندیهای فنی دانش آموختگان:
طراحی، راه اندازی و مدیریت سیستم های اطلاعات/شبکه در مراکز داده
نظارت بر عملیات سیستم ها و مدیریت راه حل های IT برای اطمینان از عملکرد کارآمد سرورها، هارد دیسک ها و سایر تجهیزات مرکز داده
نصب، پیکربندی و نگهداری روترها، فایروال ها و شبکه های خصوصی مجازی
عیب یابی اولیه برای تشخیصو تعمیر سیستم های سخت افزاری شبکه
توسعه و پذیرش استانداردها در محیط مرکز داده
حفظ و اطمینان از حداکثر عملکرد پایدار و در دسترس بودن سیستم های مرکز داده
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی پیشرفته از زیرساخت های محاسباتی در حال اجرا در مراکز داده شامل سرورها، ذخیرهسازی، سیستمهای عامل، پشتیبانگیری از دادهها و سایر فناوریهای مرتبط متمرکز در مراکز داده
برنامه ریزی، پیکربندی، نگهداری و تعمیر زیرساختهای مجازی و اپلیکیشن های مرتبط
شناخت محصولات VMware مانند vCenter ،vSphere و ESXi/ESX
بررسی امنیت مرکز داده
انجام بالاترین سطح پشتیبانی از پروژه های مجازی سازی و راهحل های مربوط به پشتیبان گیری ، شبکه مجازی، HA، نظارت بر عملکرد، ارتقاء سیستم عامل/نرم افزار
توانایی مجازیسازی
راه اندازی و آموزش ماشین مجازی
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس | دانلود |
معرفی رشته مدیریت کسب و کار:
مقدمه:
سازمانهای امروز ، یک دوره ی استثنایی گذار از محیط های سنتی کسب و کار به فضای نوین مبتنی بر پارادایم های متفاوت و قوانین نوین عصر اطلاعات را تجربه می نمایند ورود به فضای رقابتی کسب و کار با شرایط جدید پدیده ای گریزناپذیر است و مدیریت در این شرایط و محیط متفاوت ، دانش و تجربه ی متمایزی را نسبت به دانش رایج مدیریت و سازمان طلب می نماید.
این رشته نیاز عصر کنونی کلیه ی مدیران سازمان ها در رده های مختلف و مشاورین مدیریت به ویژه گروهی که بیشتر مسائل راهبردی سازمان ها را مورد توجه قرار می دهند به شمار می رود. توانمدسازی و تجهیز مدیران موسسات سازمان های دولتی و خصوصی ، مشاورین ارشد مدیریت و مسئولان طرح های تحول سازمانی به دانش های مرتبط با زمینه های مدیریتی کسب و کار و ارتباط آن با مسائل گوناگون سازمان و مدیریت ، از مهمترین اهداف این رشته به شمار می آید.
تعریف و هدف:
دوره ی کارشناسی ناپیوسته حرفه ای مدیریت کسب و کار مجموعه ای از قابلیت هایی است که فرد را برای تامین و بهسازی نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصاد کشور و مدیریت واحد های کسب و کار و تغییر و متناسب سازی ساختار آنها در بازار تربیت مینماید.
ضرورت و اهمیت:
با توجه به شرایط اقتصادی کشور، فعالان اقتصادی به تدریج در حال درک حساسیت و ارزش مدیریت کسب و کار شده اند و با توجه به معرفی کارآفرینی در چند سال اخیر و آشنایی مردم و شرکت ها به اهمیت رقابت در عرصه ی جهانی، رویکرد به مقوله ی مشتری مداری پیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است ، بنابراین آینده این رشته در ایران به علت جهانی شدن اقتصاد و ظهور فعالیت های کارآفرینانه در عرصه کسب و کار درخشان خواهد بود . آمارهای مرکز آمار ایران در بخش مدیریت و خدمات به تفکیک سطح تحصیلات ، میزان مهارت ها و تخصص و حجم سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است ولی مشاهدات نشان می دهد که به دلیل کاربردی نبودن محتوای دروس دانشگاهی رشته های آکادمیک ، حتی نیروهای تحصیل کرده در این بخش ، بهره ی زیادی از مهارت های مورد نیاز بازار کار و مدیریت کسب و کار نبرده و در عمل قادر به پیاده سازی آنها نمی باشند .
برگزاری دوره های حرفه ای و مهارتی مدیریت کسب وکار که در تناوب های زمانی خاص با توجه به تغییرات بازار کار بروزرسانی شود. این نیاز را برآورده می سازد.
قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:
الف-تجربه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه
ب- برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
پ- مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
ت- بهبود و مستند سازی فرایند های انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها
ث- کار آفرینی خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
ج-بر قراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- برنامه یزی به منظور رعایت الزامات بهداشت ایمنی و محیط زیست (HSE)
ح- برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
خ- تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه
د- تفکر نقادانه و اقتضایی
ذ- خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:
– مدیریت واحد های کسب و کار متناسب سازی ساختار انها در بازار
– اموزش مهارت های کسب و کار به افراد تحت سرپرستی
– تاسیس و راه اندازی واحد های کسب وکار جدید
– به کارگیری قوانین و مقررات کسب وکار
– استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه ی محیط کار
– برنامه ریزی برای توسعه واحدهای کسب و کار
– طراحی و توسعه محصولات (کالاهای و خدمات) جدید
مشاغل قابل احراز:
– مدیر کسب وکار
– مدیر اجرایی
– مدیر برند
– مشاور بازاریابی خدمات
– مدیر پژوهش وتوسعه بازار
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | |
جدول کامل دروس |
معرفی رشته مدیریت شعب بانک:
افزایش علاقمندی به استخدام در بانک ها و جذب در محیط کاری بانک باعث افزایش داوطلبان در این رشته شده است. رشته ای که بشترین ارتباط را با کار درحوزه بانک دارد. این رشته در بسیاری از بخش ها مانند کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و… کاربردش مشخص می شود. زیرا این بخش ها به طور پویا با امور پولی و مالی در ارتباط هستند. فردی که میخواهد این رشته را بخواند و بعدا در این محیط ها کار کند باید اخلاق خوبی داشته باشد و با مردم به درستی رفتار کند و حداقل ۸ ساعت در روز کار کند. همچنین در امور درسی هم باید به تحقیق و پذیرش، توجه شود.
معرفی بازارکار رشته مدیریت شعب بانک و مشاغل مرتبط موجود در ایران و جهان:
انجام تمامی امور مربوط به حسابداری در شعب و مؤسسات وابسته به بانک ها
انتصاب به سمت مدیریت مالی در شرکت های مورد سرمایه گذاری بانک ها
انجام تمامی امور بانکداری شامل سطوح مسئول دوایر در شعب و تا سطوح رؤسای شعب و سرپرستیها بطور تدریجی همراه با کسب تجربه
کار بعنوان طراح و یا مجری طرح ها و روشهای جدید بانکداری در ادارات، سازمان ها و روش ها
انجام امور مربوطه در ادارات ستادی بانک ها
نایل شدن به سمت مدیریت بانک ها پس از کسب تجربه و توانایی های کافی.
مدت زمان تحصیل در رشته مدیریت شعب بانک در مقطع کارشناسی:
مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی مدیریت شعب چهار ترم تحصیلی و معادل دو سال است.
دروس تخصصی رشته مدیریت شعب بانک در مقطع کارشناسی:
اقتصاد خرد و کلان، بانکداری داخلی۲، بانکداری بین الملل۲، بازاریابی بانکی، اصول گزارش نویسی و مکاتبات بانکی، زبان تخصصی بانکی، امور امنیت شعب، مدیریت مالی در شعب، مدیریت منابع و مصارف، اجرای اسناد، اعتبارات بانکی و مبانی پرداخت تسهیلات، حسابداری تخصصی بانکی، کانال و ابزارهای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، آشنایی با خدمات نوین بانکی در جهان، شیوه اعتبار سنجی مشتریان، روش تحقیق و پروژه تحقیقاتی در امور بانکی، مدیریت ریسک در عملیات، کنترل نظارت بر عملکرد شعب، نرم افزار کاربردی شعب بانک
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی رشته مدیریت تجاری سازی:
مقدمه:
امروزه در عرصه اقتصاد، تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد موثر آن در عرصه تولید به یک هدف جهانی تبدیل شده است. دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نه تنها از طریق پیشبرد دانش و آموزش نیروی کار متخصص، بلکه از طریق نزدیک شدن به عرصه های عملیاتی دانش، نقش موثری در پیشرفت تکنولوژیک کشورها ایفا مینمایند. از سوی دیگر با توجه به همکاری و پیوند بین دانشگاه و صنعت، انتقال تکنولوژی از سازمانهای تحقیقاتی و دانشگاهها به بازارهای جهانی نهادینهتر میشود. از طرفی با وجود اینکه یافتههای پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بینالمللی نقش بسزایی ایفا میکنند، این یافتهها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکرده، به بازار عرضه نشده و در دسترس همگان قرار نگیرند، هزینههای تحقیق را جبران نخواهند کرد. سهیم کردن پژوهشگران در دستاوردهای ناشی از تجاری سازی پژوهشهای آنان، یکی از عوامل موثر در توسعه امر پژوهش در کشورهای توسعه یافته است.
تعریف و هدف:
یکی از جنبه های بارز تاثیر تجاری سازی بر اقتصاد جهانی، حجم منابع مالی در گردش در این حوزه میباشد، چنانکه هر ساله بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار در دنیا صرف تحقیق و توسعه میشود. به طور کلی واحدهای تولیدی – صنعتی یا مراکز تجاری در صورتی حاضرند بودجههای هنگفتی برای تحقیق صرف کنند یا در اختیار دانشگاهها و موسسههای پژوهشی قرار دهند که یافتههای پژوهشی قابلیت تجاری سازی را داشته باشند. افزایش حجم تجارت جهانی در دو دهه اخیر و رسیدن آن به مرز ۳۱ تریلیون دلار عمدتاً ناشی از تجاری شدن دستاوردهای پژوهشی بوده است.
پارک فناوری پردیس به عنوان سازمانی پیشرو در راستای تجاری سازی فناوری، در جهت تربیت نیروی انسانی توانمند و متخصص این حوزه اقدام به تهیه طرحی جهت راهاندازی مرکز آموزشی علمی – کاربردی در رشتهی تجاری سازی فناوری نموده است.
ضرورت و اهمیت:
در این بخش تاکیداتی که مقام معظم رهبری و برنامهی پنجم توسعه بر حوزه تجاری سازی داشتهاند مورد اشاره قرار میگیرد.
۱-۱) تاکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت مقولهی تجاری سازی:
در سال ۱۴۰۴ ما باید بتوانیم حداقل بیست درصد از درآمد کشور را از راه صنایع دانش بنیان و فعالیتهای تجاری دانش بیان تامین کنیم.
در ذهنیت دستگاههای مسئول بایستی از آغاز –یعنی از وقتی که ما پروژهی علمی و پروژهی صنعتی را تعریف میکنیم- به فکر تجاری کردنش باشیم. نگذاریم بعد از آنکه کار تمام شد، به فکر بیفتیم که بازاریابی کنیم.
دولت موظف است به گونه ای برنامه ریزی نماید که تا پایان برنامه حداقل به جایگاه رتبه دوم در منطقه در این زمینه برسد.
ماده ۱۷- دولت مجاز است به منظور توسعه و انتشار فناوری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان اقدامات زیر را انجام دهد:
الف) حمایت مالی از پژوهشهای تقاضا محور مشترک با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و حوزه های علمیه در موارد ناظر به جان مشکلات موجود کشور مشروط به این که حداقل پنجاه درصد (۵۰٪) از هزینه های آن را کارفرمای غیردولتی تأمین و تعهد کرده باشد.
ب) حمایت مالی و تسهیل شکلگیری و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط خصوصی و تعاونی که در زمینه تجاری سازی دانش و فناوری به ویژه تولید محصولات مبتنی بر فناوریهای پیشرفته و صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت میکنند و نیز حمایت از راهاندازی مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از طریق بخش غیردولتی.
ج) حمایتهای قانونی لازم در راستای تشویق طرف های خارجی قراردادهای بین المللی و سرمایه گذاری خارجی برای انتقال دانش فنی و بخشی از فعالیت های تحقیق و توسعه مربوط به داخل کشور و انجام آن با مشارکت شرکتهای داخلی.
ه) حمایت مالی از پایاننامهها و رساله های دانشجویی در راستای ارتقاء بهرهوری و حل مشکلات کشور.
و) تأمین و پرداخت بخشی از هزینه ثبت اختراعات، تولید دانش فنی و حمایت مالی از تولید کنندگان برای خرید دانش فنی و امتیاز اختراعات.
ماده ۱۸- دولت به منظور گسترش حمایت های هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری اقدامات زیر را انجام دهد:
و) رفع دغدغه خطرپذیری مالی در انجام مراحل پژوهشی و امور نوآورانه
ز) حمایت از تجاری سایز دستاوردهای آنان
ط) ایجاد و تقویت مراکز علمی، تحقیقاتی و فناوری توانمند در تراز بین المللی و با امکانات خاص در شاخههای مختلف علوم و فنون بنیادی و راهبردی یا به کارگیری نخبگان و دانشمندان در جهت خلق دانش، ایده های نو و تبدیل علم به ثروت در طول برنامه
ی) ایجاد فرصت های شغلی برای نخبگان و استعدادهای برتر متناسب با تخصص و توانمندیهای آنها و اولویتهای کشور با حمایت از سرمایه گذاریهای خطرپذیر جهت تبدیل دانش فنی به محصول قابل ارائه به بازار کار
م) تأمین و پرداخت بخشی از هزینههای ثبت جواز امتیاز علمی (patent) در سطح مالی و بینالمللی و ایجاد تمهیدات و تسهیلات لازم برای انتشار آثار مفید علمی آنان.
قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:
الف) تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه
ب) برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
پ) مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
ت) بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیتها
ث) کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
ج) برقراری ارتباط موثردر محیط کار
چ) برنامهریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
ح) برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفهای
خ) تصمیمسازی و تصمیم گیری بخردانه
د) تفکر نقادانه و اقتضایی
ذ) خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:
۱- ارزیابی و امکان سنجی ایده ها و طرحهای فناورانه
۲- آشنایی با فرایندهای تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری طرحها جهت تجاری سازی
۳- جستجوی عرضه، تقاضا و ثبت تکنولوژی در فن بازارهای دانشگاهی و منطقهای
۴- توانایی ارزیابی، جذب و پذیرش شرکتهای دانش بنیان، مشاوره در حوزه های مختلف مدیریت پارکهای فناوری و مراکز رشد
۵- توانایی ثبت اختراعات و ثبت (ملی و بینالمللی) و طرح دعوی حقوقی در مراجع حل اختلاف
مشاغل قابل احراز:
۱- کارشناس ارزیابی شرکتهای فناور
۲- کارشناس سنجش و ارزیابی طرحها فناورانه
۳- کارشناس فن بازار و بازاریابی فناوری
۴- مشاور تامین مالی و سرمایه گذاری
۵- کارشناس مراکز رشد و خدمات فناوری
۶- کارشناس جذب و استقرار شرکتهای فناور
الف) در حوزه پارکهای فناوری و مراکز رشد مشاغلی از قبیل : کارشناس سنجش و ارزیابی طرحهای فناورانه، کارشناس فن بازار و بارازیابی فناوری، کارشناس تامین مالی و سرمایه گذاری، کارشناس خدمات فناوری، کارشناس مراکز رشد، کارشناس جذب و استقرار در پارک، کارشناس ارزیابی شرکتهای فناور عضو، کارشناس رشد و ارتقای شرکتهای فناور عضو.
ب) در حوزه دانشگاهها : کارشناس ارتباط با صنعت، کارشناس ارائه خدمات پژوهشی و فناوری به شرکتهای فناور عضو، کارشناس تعریف پروژه های پژوهشی کاربردی و برون سیاری به موسسات پژوهشی.
ج) در حوزه بخش خصوصی و به ویژه شرکتهای دانش بنیان : کارشناس تجاری سازی طرح های دانش بنیان، کارشناس بازاریابی فناوری، کارشناس ارزیابی فنی طرحهای فناورانه، کارشناس قراردادهای پژوهشی
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی دوره کارشناسی حرفه ای حقوق فناوری اطلاعات:
مقدمه:
سرعت رشد و پیشرفت تکنولوژی در چند دهه اخیر بر کسی پوشیده نیست و این موضوع به طور خاص پس از ورود اینترنت و گسترده شدن استفاده از آن با شیب زیادی رو به افزایش است. از آنجا که استفاده از این فناوری های مشخصات خود را داشته و همچنین در کنار مزایای خاص خود، شرایط و چالش های ویژه ای نیز دارد، غفلت از مطالعه ی اختصاصی آن ها می توان اثرات منفی در پی داشته باشد. دوره حاضر با هدف ارائه آموزش های لازم در زمینه فوق برنامه ریزی شده است تا با ورود به مباحث حقوق فناوری اطلاعات، زمینه لازم برای تربیت متخصصین حوزه در راستای استفاده از نیروی انسانی کارآمد را فراهم سازد.
تعریف دوره:
دوره آموزشی مجموعه ای از دروس عملی و نظری است که فرد را برای کسب توانمندی های علمی در زمینه مباحث مرتبط با حقوق فناوری اطلاعات و فناوری های شغلی و بهره برداری از قوانین مربوط به فناوری اطلاعات در مسائل مرتبط، تنظیم قراردادهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و … آماده می کند
هدف دوره:
اهداف دوره عبارت است از:
- آموزش استفاده از قوانین کارآمد موجود در زمینه فناوری اطلاعات
- توانمند سازی دانشجو در جهت پژوهش در زمینه حقوق فناوری اطلاعات و پیشنهاد دهی در بحث رفع خلاء های قانونی
- توانمند سازی دانشجو جهت تنظیم قرارداد های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات
- توانمند سازی دانشجو در زمینه حل و فصل اختلافات موجود در حوزه فناوری اطلاعات
- تربیت نیروی کار متخصص در راستای ارائه مشاوره حقوقی در حوزه فناوری اطلاعات
- آموزش فن مذاکره و دفاع در امور حقوقی مرتبط با فناوری اطلاعات
ضرورت و اهمیت دوره:
از آنجا که حقوق وظیفه ی تنظیم روابط افراد در جامعه را بر عهده داشته و از کارکرد های آن، ارائه چارچوب های قانونی لازم در موارد مختلف است، مباحث مرتبط با فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنی نبوده و لازم است مورد تحلیل حقوقی قرار بگیرند تا علاوه بر مشخص شدن کارکرد قواعد حقوقی فعلی بر روی این دسته، در صورت لزوم، قوانین و مقراتی مختص به آن ها نیز ایجاد کرد. این مهم، مستلزم آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه حقوق فناوری اطلاعات می باشد که هدف اصلی ایجاد رشته ی حاضر است.
مشاغل قابل احراز:
- کارشناس حقوقی فناوری اطلاعا
- مشاور حقوقی شرکت های فناوری اطلاعات
- مدیر حقوقی شرکت های فناوری اطلاعات
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای دانش آموختگان:
- شناخت و بهره برداری از قوانین مربوط به فناوری اطلاعات در مسائل مرتبط
- تنظیم قرارداد های مرتبط یا حوزه فناوری اطلاعا
- حل و فصل اختلافات در دعاوی بین المللی در حوزه فناوری اطلاعات
- تنظیم پیش نویس لایحه حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی در حوزه فناوری اطلاعات
- برخورداری از ظرفیت های مدیریتی در اداره شرکت های داخل و بین المللی فناوری اطلاعات
- برخورداری از فن مذاکره و دفاع در امور حقوقی مرتبط با فناوری اطلاعات