مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس | دانلود |
معرفی رشته مدیریت کسب و کار:
مقدمه:
در نظامهای اقتصادی مقوله بازار به عنوان مهمترین رکن و عامل تعیین کننده رونق اقتصادی کشور مطرح است.در سالهای اخیر تغییرات بنیادی در بازار،محیط کسب و کار را تبدیل به محیطی پرتلاطم و توام با خطرات زیاد کرده است. اگر جستجوی فرصت های مناسب کسب و کار در این محیط متغییر با موفقیت قرین نشود، حیات تجاری بنگاه با مشکلات عدیده ای مواجه شده و چه بسا تا مرز شکست کامل پیش برود. در این شرایط لزوم برخورد علمی با مقوله کسب وکار و حرکت به سمت جایگزینی روش های نوین به جای روش های سنتی، ایجاب می نماید که مدیران و متصدیان واحدهای صنفی با اصول و روش های کسب و کار آشنا شوند. امروزه با پیشرفت صنایع کشور در ابعاد مختلف، احساس نیاز به همگامی بین مراکز علمی- تحقیقاتی و صنعت به خوبی آشکار شده است. یک از وظایف مراکز علمی در قبال صنعت، تربیت و آماده سازی نیروی متخصص می باشد.
در این راستا دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار برای عرضه و تامین نیروی انسانی ماهر جهت مشاغل این صنعت تدوین شده است.
تعریف و هدف:
هدف از برگزاری دوره های کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار، تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب وکار و نیز بهسازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. طی این دوره، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی نظری کسب و کار،مهارتهای لازم برای اداره واحدهای صنعتی تولیدی،خدمات فنی،خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند.
ضرورت و اهمیت:
نظر به تعدد فعالیت های تولیدی و خدماتی در سطح کشور و همچنین نبود افراد متخصص در سطح کاردانی و تکنسین در این زمینه، نیاز شدید به این بخش از نیروی انسانی در سطح کارخانجات، کارگاه ها و صنایع و خدمات کشور آشکار می باشد.
از سوی دیگردر بسیاری از موارد شاهد به کارگیری نیروی کارشناس در حوزه هایی می باشیم که کاردان به راحتی قادر به عرضه خدمات علمی و عملی در آن می باشد و عدم حضور کاردان باعث ایجاد یک خلاء بزرگ بین نیروهای مهندس و کارگری و گاهاً بروز مشکلاتی در محیط کسب و کار گشته است.
قابلیت و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:
الف-گزارش نویسی و مستند سازی
ب-ارائه گزارش نتایج کار وجریان فعالیت ها
پ-انجام کار گروهی
ت-طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث-بهره گیری از رایانه
ج-برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ- ایجاد کسب و کار کوچک و کارآفرینی
د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتارسازمانی
ذ-اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست
ر-تفکر نقادانه و اقتضایی
ز- خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان:
-اداره واحدهای صنفی تولیدی،خدمات فنی،خدماتی و توزیعی
-شناخت و به کارگیری مفاد قوانین و مقررات مربوط به کسب وکار
– انتقال مهارت های کسب و کار به افراد تحت سرپرستی
-تاسیس و راه اندازی واحدهای کوچک کسب و کار
-شناسایی نیازهای مطلوب مشتریان و تامین آنها
-امور خرید و فروش در سازمانهای دولتی و غیر دولتی
-انجام کار با رایانه و به کارگیری آن در محیط های کسب و کار
معرفی بازار کار رشته مدیریت کسب و کار و مشاغل مرتبط موجود در ایران و جهان :
کاردان کسب و کار در بخش های بازرگانی، بازاریابی، منابع انسانی، واحدهای برنامه ریزی بازاریابی،واحدهای پشتیبانی فروش و واحدهای لجستیک سازمانها
-متصدی واحد ارتباط با مشتریان در واحدهای کسب و کار
* ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: ( رشته تحصیلی دیپلم- گواهی سلامت…)
-داشتن دیپلم سه ساله فنی و حرفه ای و کار ودانش، دیپلم ریاضی فیزیک و علوم تجربی نظام جدید و قدیم
-سایر دیپلمه ها
-احراز شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
مدت زمان تحصیل در رشته مدیریت کسب وکار در مقطع کاردانی:
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به دو بخش “آموزش در مرکز مجری” و “آموزش در محیط کار” تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
- آموزش در مرکز مجری:
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
- آموزش در محیط کار:
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل یک درس کاربینی و دو درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد، معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی رشته حسابداری امور مالی:
مقدمه:
از ایجاد بسیار مهم موسسات دولتی بخش انتفاعی و بنگاه های اقتصادی در فعالیت های خدماتی بازرگانی و تولیدی بعد اقتصادی و مالی آنها قلمداد می شود که امروزه صاحبان سرمایه و مدیران اجرایی به منظور حداکثر بهره برداری از منابع موجود نیازمند افراد تحصیل کرده در رشته های مرتبط و حسابداری در گرایشهای مختلف می باشند که بتوانند بعد اقتصادی و مالی موسسات را هدایت نموده و پاسخگوی منطقی برای استفاده کنندگان از اطلاعات مالی باشند جهت تقویت این بعد اصولی تدوین راهکار مناسب برای تربیت نیروی انسانی با اطلاعات لازم و کافی علمی و تخصصی در امور مالی و حسابداری مورد نیاز است.
تعریف و هدف:
هدف از برگزاری این دوره تربیت افرادی است که ضمن آشنایی یا دروس نظری با سیستم های مالی و حسابداری بنگاه های اقتصادی(خدماتی بازرگانی و تولیدی) و موسسات دولتی و غیر انتفاعی آشنا شوند.همچنین توانایی لازم در تصمیم گیری های صحیح و دقیق بر مبنای اطلاعات علمی و قابل اعتماد در بهینه سازی سیستم های گردش کار دستگاه مربوط را داشته و انجام وظایف تعریف شده و همکاری موثر با کارشناسان مرتبط با این فن در مسائل برنامه ریزی و بازرگانی و پیش بینی های مالی و اقتصادی شرکتها و موسست دولتی ایفای نقش نمایند.
ضرورت و اهمیت:
در یک بررسی کلی کمبود نیروی انسانی متخصص در این بخش کاملا مشهود می باشد و عدم اطلاعات لازم و کافی کارکنان مالی و حسابداری و از طرفی تغییرات سریع در جوامع امروزی و نگرش های جدید به اقتصاد و تجارت حسابداری و علوم مالی را که زیان گویای امور تجاری می باشد بسیار پیچیده کرده است لذا تدوین این برنامه برای رفع این مشکل یک ضرورت انکار ناپذیر می باشد.
قابلیت ومهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:
الف-ارائه گزارش نویسی و مستند سازی
ب-ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)
پ-انجام کار گروهی
ت-طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث-بهره گیری از رایانه
ج-برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ-سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح-خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ-ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی
د-رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ-اجرای الذامات بهداشت، ایمنی محیط زیست(HSE)
ر-تفکر تادانه و اقتضایی
ز-خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان:
– بکارگیری اصول حسابداری و توانایی انجام عملیات اولیه حسابداری و اصول علم اقتصاد
– شناخت با حسابداری مالی شامل حسابداری شرکت ها و خدمات عمومی
– شناخت کدهای اصلی و فرعی سیستم حسابداری صنعتی
– آشنایی با حسابداری موسسات بازرگانی و خدماتی و مشارکت در تهیه صورت مالی اساسی
– انجام امور مالی حسابداری شرکت ها و مشارکت د رتهیه صورت های مالی اساسی
مشاغل احراز:
فارغ التحصیلان دوره با ۴۸۰ ساعت کارورزی ویژه در محل کار توانایی احراز مشاغل زیر را دارند:
کمک کارشناس حسابداری
کاردان مسئول دایره حسابداری
کاردان مسئول هزینه ها و وصول درآمدها
کمک حسابدار مالی
کاردان مسئول حقوق و دستمزد
کاردان مسئول تنخواه
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس | دانلود |
معرفی رشته امور بانکی:
مقدمه:
بانک و بانکداری از زمان قدیم برای اغلب مردم، جذاب و نشانی از پول و ثروت بوده و از آنجا که هر کسی که در بانک کار می کند به منابع پول نزدیک است، لذا معمولا انتظار بهره بندی از بخشی از آن پول در قالب وام، اعتبار و یا پاداش های چشمگیر برای بخش قابل توجهی از افراد وجود دارد. اما آیا اینها واقعیت دارد ؟ آیا با ورود به بانک می توانیم زندگی مرفه ای را برای آینده خود پیش بینی کنیم؟ اگرچه شاید این مطالب تا حدی درست باشد، اما پاسخ به این سوالات در صورتی کاملاً مثبت است که ما یک بانکدار و صاحب بانک باشیم ولی در صورتی که یک کارمند بانک باشیم، شغل ما همانند سایر مشاغل دارای نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود بوده و برای پیشرفت الزامات مربوط به خود را داراست.
معرفی بازارکار رشته امور بانکی و مشاغل مرتبط موجود در ایران و جهان:
رشته کاردانی امور بانکی بر حسب مشاغل بسیار متنوعی که فارغ التحصیلان آن در بانکها عهده دار می شوند به حوزه های وسیع بانکداری داخلی (سازماندهی مدیریت شعب، اعتبارات، اطلاعات، سرمایه گذاری، روابط عمومی، خدمات و…) و بانکداری بین المللی (واردات، صادرات، اعتبار، اسناد و…) تقسیم می شود که برای هر یک از این حوزه ها اطلاعات و معلومات مشترک و اختصاصی مورد نیاز است.
موقعیت های شغلی رشته کاردانی امور بانکی عبارتند از:
- انجام کلیه امور حسابداری در شعب و مؤسسات وابسته به بانکها.
- تصدی مدیریت مالی در شرکتهای مورد سرمایه گذاری بانکها.
- انجام وظایف مختلف بانکداری از سطوح مسئول دوایر در شعب و تا سطوح رؤسای شعب و سرپرستیها بطور تدریجی همراه با کسب تجربه.
- کار در ادارات، سازمانها و روشها بعنوان طراح و یا مجری طرحها و روشهای جدید بانکداری.
- انجام سایر امور در ادارات ستادی بانکها.
- مسؤلیت در سایر سطوح مدیریت بانکها پس از کسب تجربه و تواناییهای کافی و تدریجی.
مدت زمان تحصیل در رشته امور بانکی در مقطع کاردانی:
مدت زمان تحصیل در مقطع کاردانی امور بانکی چهار ترم تحصیلی و معادل دو سال است.
دروس تخصصی رشته امور بانکی در مقطع کاردانی:
پول و بانک،کلیات اقتصاد، بانکداری الکترونیک، زبان مکاتبات بانکی، آشنایی با ساختارهای سازمان بانک، گزارش نویسی و مکاتبات بانکی، انواع خدمات بانکی، بانکداری اسلامی، اعتبارات بانکی، بانکداری بین المللی، نظام مبادلات الکترونیکی، بازاریابی بانکی، وصول مطالبات ، حسابداری بانکی، نرم افزارهای کاربردی شعب، تجزیه و تحلیل صورت های مالی و اعتبار سنجی مشتریان
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | |
جدول کامل دروس |
معرفی دوره کاردانی شبکه های رایانه ای:
مقدمه:
از آنجا که در بسیاری از موارد بیشتر ارگان ها، سازمان ها، ادارات و شرکت های خصوصی و دولتی با اطلاعات و مدیریت اطلاعات بسیار درگیر هستند، سیستم های جمع آوری، مدیریت و ذخیره سازی اطلاعات به صورت دیجیتال بسیار کارگشاو سودمند است. بدون پیاده سازی شبکه های رایانه ای، نه تنها این اطلاعات کار را تسهیل نمی کند، بلکه تبادل و نگهداری و مدیریت آنها از اسناد کاغذی سخت تر می شود. شبکه های رایانه ای باعث می شود که کلیه این اعمال با سادگی و سرعت و دقت بالاتری انجام می شود.
تعریف و هدف دوره:
این دوره آموزشی مجموعه ای از دروس عملی و نظری است که فرد را برای کسب توانمندی های شغلی تکنسین شبکه، نصاب و راه انداز شبکه، تکنسین مانتیتورینگ شبکه، مسئول VOIP آماده می کند.
و اهداف دوره عبارت است از: راه اندازی انواع شبکه ها در سازمان و به جریان انداختن اطلاعات در سازمان، پشتیبانی و نگهداری از این سیستم ها و به روز رسانی آنها، شناخت شبکه های کامپیوتری، شناخت تجهیزات مخابراتی، شناخت تجهیزات و رسانه های ارتباطی شبکه.
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس | دانلود |
معرفی دوره کاردانی فنی اینترنت و شبکه های گسترده:
مقدمه:
با گذشت کمتر از چند دهه از عمر اینترنت ، این شبکه تبدیل به یکی از نیازهای روزمره کلیه افراد گردیده به صورتی که هر روز نیازهای جدیدی مطرح می شود که توسط این شبکه برطرف می گردد. این روزها کلیه کارها اعم از تحقیقاتی، اداری و خدماتی نیازمند این شبکه گردیده که همه سازمان ها و مردم را در سراسر کره زمین به یکدیگر متصل کرده و دسترسی به سرویس هایی حتی در آن سوی کره زمین را درکسری از ثانیه امکان پذیر می کند.
تعریف و هدف:
هدف از تدوین این رشته، تربیت متخصصینی است که بتوانند کلیه شبکه های کوچک و محلی اداره ها و سازمان های دولتی و خصوصی را به یکدیگر متصل نموده و شبکه ای گسترده تولید کنند که تبادل اطلاعات را به فرای سازمان و محیط بسته اداری و خانگی بکشانند. یا این که با اتصال سیستم های منفرد یا شبکه های کوچک به اینترنت آنها را به دریایی از اطلاعات و سرویس ها متصل نمایند و یا سرویسی را به کلیه افراد از راه دور ارائه نمایند. لذا داشتن اطلاعاتی در زمینه های امنیت اطلاعات، حریم خصوصی، روشهای تبادل اطلاعات، مسیریابی و سایر علوم مرتبط لازم و ضروری به نظر می رسند.
ضرورت و اهمیت:
با رشد جهانی جمعیت عملاً دستیابی به بسیاری از خدمات و اطلاعاتی که در گذشته ساده بوده اند روز به روز سخت تر می گردد. به صورتی که دیگر روشهای سنتی در ادارات و سازمان ها جوابگوی حجم بالای متقاضیان نیست. از سوی دیگر بالاتر رفتن حجم اطلاعات نیز این عمل را سخت تر می نماید. تا جایی که اگر اطلاعات به صورت سنتی مدیریت گردد، عملاً نیروی بسیاری نیاز است که بتوان ای کار را با دقت نه چندان بالایی انجام دهد. در این راستا شبکه های گسترده و اینترنت به کمک آمده اند و ارائه خدماتی همچون جستجو، تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی مانند: پست الکترونیکی، گفتگوی بر خط و اتاق های گفتگو فاصله ها را ازمیان برداشته، کارها را تسهیل کرده، حجم بالایی از مراجعه را کم کرده و بسیاری از کارها به صورت اتوماتیک و با دقت بسیار بالایی انجام می دهد. این خدمات به صورت سرویس هایی نظیر آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیک، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترنیکی و…….به عموم ارائه می گردند و به صورت بسیار چشمگیری باعث صرفه جویی بسیاری در زمان و هزینه و منابع اجتماعی می گردد.
قابلیت ها و مهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:
الف-گزارش نویسی و مستندسازی
ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها(presentation)
پ- انجام کار گروهی
ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث- بهره گیری از رایانه
ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح-خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ-ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د-رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ-اجرای الزامات بهداشت، امینی و محیط زیست(HSE)
ر-خلاقیت و نوآوری
قابلیت و توانمندی های فنی فارغ التحصیلان:
- شناخت تجهیزات ISP
- راه اندازی و مدیریت پشتیبانی ISP
- شناخت سرویس دهنده های اینترنتی نظیر سرویس دهنده های وب، پست الکترونیک، انتقال فایل و ….
- نصب و راه اندازی سرویس دهنده های اینترنتی
- شناخت عملکرد مسیریابهای
- پشتیبانی و مدیریت شبکه های گسترده
- قابلیت شناسایی و رفع عیوب شبکه های گسترده
- شناخت خدمات قابل ارائه توسط گسترده و اینترنت
- شناخت و تولید نرم افزارهای تحت وب
مشاغل قابل احراز:
- تکنسین شرکت خدمات اینترنتی (ISP)
- تکنسین نصب و راه اندازی سرویس های اینترنتی
- پشتیبان و راهبر شبکه های گسترده
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی دوره کاردانی فنی برنامه سازی کامپیوتری:
مقدمه:
نرم افزار (برنامه) بعنوان روح سخت افزار است که با توجه به فراگیرشدن تکنولوژی دیجیتال (سخت افزار) در جنبه های مختلف زندگی (شخصی ، کاری و اجتماعی و……) برای به جریان انداختن این اجسام بی جان(سخت افزارها) و پیشرفت حیات بشری نرم افزار نقش بسزایی ایفا می نماید.
تعریف و هدف:
هدف از این دوره تربیت برنامه نویسانی است که در زمینه های مختلف برنامه نویسی جهت راه اندازی و استفاده سیستمهای سخت افزاری جدید یا موجود ها فعالیت نمایند.فارغ التحصیلان این دوره می توانند بصورت انفرادی با عنوان عضوی از تیم های پیاده سازی و برنامه نویسی سیستم های نرم افزاری برای محیط های عملیاتی، اداری، سازمانی و خدماتی باشند.
ضرورت و اهمیت:
امروزه نرم افزار بعنوان یک صنعت شناخته شده که بسیاری کشورهای جهان از جمله هند از صادرات این صنعت درآمدهای کلانی را بدست می آورد. نرم افزار صنعتی است که تنها نیاز آن کار و نیروی انسانی می باشند و نیاز به مواد اولیه و یا کارخانه و تکنولوژی غیرقابل دسترسی ندارد. لذا سرمایه گذاری (پرورش نیروی انسانی کارآمد) در این زمینه نه تنها نیاز داخلی کشور (سازمانها ، ادارات ، شرکتها و…….) را برآورده می نمایند بلکه از آن می توان بعنوان جایگزین خوبی برای صادرات نفتی استفاده نمود.
قابلیت ها و مهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:
الف-گزارش نویسی و مستندسازی
ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها(presentation)
پ- انجام کار گروهی
ت- طبقه بندی و پردازی اطلاعات
ث- بهره گیری از رایانه
ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح-خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ-ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د-رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ-اجرای الزامات بهداشت، امینی و محیط زیست(HSE)
ر-خلاقیت و نوآوری
قابلیت و توانمندی های فنی فارغ التحصیلان:
– شناخت سیستم عامل ویندوز و پیکربندی آن
– برنامه نویسی زبانهای سطح بالا
– ایجاد برنامه های کاربردی به کمک زبانهای بصری
– ایجاد و استفاده از بانکهای اطلاعاتی
– شناخت مفاهیم شبکه
– برنامه نویسی کاربردی تحت شبکه
– شناخت مفاهیم اینترنت و وب
– برنامه نویسی تحت وب
– شناخت پیکربندی سیستم های رایانه ای
– برنامه نویسی سیستمی
– برنامه نویسی های خاص نظیر همروند، همراه و توزیع شده
مشاغل قابل احراز:
- برنامه نویس سیستم های کاربردی
- برنامه نویس سیستم های کاربردی تحت شبکه
- برنامه نویس سیستم های کاربردی تحت وب
- برنامه نویس نرم افزار سیستمی
- برنامه نویس سیستم های خاص نظیر همروند، همراه و توزیع شده
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی رشته اینترنت اشیا:
مقدمه:
اینترنت اشیا یا IOT که از عبارت Internet Of Thing گرفته شده به سیستمی اشاره میکند که اشیا، انسان، حیوانات و … را به هم متصل میکند و از طریق شبکه، دادهها را بدون دخالت انسان به هم ارسال میکنند.
تفاوت IOT و IOE :IOEیا Internet Of Everything با IOT مرتبط هست اما تفاوتهایی با هم دارند. IoT زیرمجموعهای از IoE است، بنابراین IoE نسبت به IoT گستردهتر میباشد. IoE از دو جز تشکیل شده که شامل Internet و Everything است، Everything خود شامل People ،Thing ،Data و Process میباشد اما اینترنت اشیا تمرکزش فقط بر روی ارتباط میان اشیا فیزیکی است.
دو جز مهم اینترنت اشیا، Internet و Things میباشد که منظور از Things همان اشیا فیزیکی است. بهعنوان مثال آبیاری هوشمند جزو IoT محسوب میشود ولی نظارت بر محیط زیست یک IoE است. گاها در راهحلهایی که برای یک مسئله ارائه میشود اینکه راهحل ما مبتنی بر IoE است یا IoT ابهام وجود دارد و باید متخصصان این حوزه این موضوع را تشخیص دهند و کار هر کسی نیست.
اینترنت اشیا چگونه کار میکند؟
اینترنت اشیا شامل دستگاههای هوشمندی است که امکان اتصال به اینترنت را دارند همچنین آنها میتوانند دادههای محیط پیرامونشان را ارسال، دریافت و جمعآوری کنند. پردازندهها، سنسورها و غیره نمونهای از این دستگاهها هستند. دستگاههای اینترنت اشیا میتوانند دادههای خود را که از طریق سنسورها جمعآوری میکنند با سایر دستگاهها بهاشتراک بگذارند. این ردوبدل کردن دادهها با حداقل دخالت انسانها انجام میشود ولی زمانهایی هم پیش میآید که نیاز است انسانها با دستگاهها بهطور مستقیم در ارتباط باشند برای نمونه زمانی که قرار است دستگاه، Setup شود یا برخی دستورات به آنها داده شود.
حوزه های کاربرد اینترنت اشیا
حوزه های کاربرد اینترنت اشیا محدود نیست، در صنایع، پزشکی، حملونقل و … از اینترنت اشیا استفاده میکنند. در ادامه کاربردهای متداول اینترنت اشیا را بررسی میکنیم.
کارخانجات :تولیدکنندگان میتوانند با استفاده از اینترنت اشیا بر روی خط تولید خود، نظارت داشته و از نظر کیفی آن را بررسی کنند یا اگر قطعهای خراب شد آن را سریع اطلاعرسانی کنند تا بهموقع تعمیر شوند و از خطرهای احتمالی جلوگیری شود.
اتومبیل :اینترنت اشیا به صنعت خودروسازی در ساخت خودروهای هوشمند کمک بزرگی کرده است. با استفاده از اینترنت اشیا صاحبان خودرو میتوانند از خرابیها و مواردی که ماشین را تهدید میکند خبردار شوند و از وقوع حوادث جلوگیری کنند.
حمل و نقل :سیستم حملونقل شامل کامیونها، کشتیها، قطارها و … را میتوان بهواسطه حسگرهای اینترنت اشیا کنترل کرد، حتی محصولاتی که جابهجا میکنند هم میتوانند مجهز به سنسور شوند! خیلی از محصولات مثل داروها یا مواد غذایی حساس هستند و باید در دمای مطلوبی قرار گیرند. سنسورها میتوانند در صورت نامطلوب بودن دما هشدار دهند و از ایجاد مخاطره جلوگیری کنند.
پزشکی :یکی از کاربردهای اینترنت اشیا استفاده از سنسورهایی است که میتوانند علایم حیاتی انسانهایی که بیمار هستند را به مرکزی ارسال کنند تا در صورت بحرانی شدن وضعیت بیمار سریعا بتوان اقدامات لازم را انجام داد. از اینترنت اشیا میتوان برای نظارت بر داراییهای بیمارستانها هم استفاده کرد، به عنوان مثال ویلچرها میتوانند دارای سنسورهایی باشند که بتوان از طریق آنها ویلچرها را ردیابی کرد.
خرده فروشی :اینترنت اشیا به شرکتهای خرده فروش کمک میکند تا موجودی انبار، تجربه مشتری و … را مدیریت کنند، بهعنوان مثال سنسورهای وزن میتوانند روی قفسهها وصل شوند تا در صورت خالی شدن قفسه به مسئول آن قفسه اطلاع دهند.
ایمنی :ایمنی میتواند در مقیاسهای مختلف صورت گیرد، به عنوان مثال در ایمنی شهر میتوان منابع خطرناک را به حسگرها مجهز کرد بنابراین در جاهایی که از مواد شیمیایی خطرناک استفاده میکنند میتوان از اینترنت اشیا استفاده کرد تا از حوادث خطرناک جلوگیری شود.
کشاورزی :اینترنت اشیا در کشاورزی میتواند تحولات عظیمی بهوجود بیاورد. هرچند که هنوز کشاورزی بهروش سنتی صورت میگیرد اما بهکارگیری اینترنت اشیا در آن میتواند هم باعث افزایش کیفیت محصولات و هم کاهش خسارات شود. نمونههای استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی:
پایش آب و هوا
اتوماسیون گلخانهای
مدیریت زراعی
نظارت و مدیریت بر دامها
پهپادهای کشاورزی
مزایا و معایب اینترنت اشیا
مزایا و معایب اینترنت اشیا زیاد است اما مهمترین آنها را در ادامه نام بردیم.
مزایا
دسترسی آسان
شهرهای هوشمند
بهرهوری بیشتر
ارتباط آسان
ذخیره پول
معایب
پیچیدگی
سازگاری
حریم خصوصی
حذف برخی مشاغل
اعتیاد به تکنولوژی
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی دوره کاردانی فنی تعمیر موبایل:
مقدمه:
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گوشی های هوشمند افراد بسیاری در سراسر کشور برای انجام کار های خود از گوشی موبایل استفاده می کنند. به همین دلیل در اثر استفاده بیش از حد از گوشی موبایل ممکن است برخی از بخش های موبایل به مرور زمان از کار بیافتد و یا بعضی از قطعات به کار رفته در آ کار نکند. در این شرایط دارندگان تللفن همراه با هر برندی در صورت مشاهده مشکلی بر روی گوشی خود به تعمیرات موبایل موبایل مراجعه خواهند کرد. از طرفی یا توجه به افزایش ضریب استفاده از تلفن همراه در جامعه کنونی, تعداد استفاده کنندگان موبایل در حال افزایش بوده و بازار کار تعمیر گوشی موبایل رونق خوبی گرفته است.
تعریف و هدف دوره:
این دوره آموزشی مجموعه ای از دروس عملی و نظری است که فرد را برای کسب توانمندی های شغلی تکنسین تعمیر و توسعه سخت افزار های موبایل و ابزار های جانبی آن و تکنسین تعمیر و توسعه گجت های هوشمند موبایل آماده می کند.
اهداف دوره عبارت است از: ایجاد توانایی جداسازی و نصب قطعات داخلی تلفن همراه و ترمیم و نوسازی صفحه نمایش شکسته و همچنین تعمیر قطعات روی مادربرد گوشی های هوشمند در دانش آموختگان و درک کامل از شیوه عیب یابی و رفع تمامی ایراد های گوشی هوشمند.
ضرورت و اهمیت دوره:
امروزه یکی از فراگیرترین تجهیزات بکار گرفته شده در عصر اطلاعات تلفن همراه است. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی فراگرفتن مهارت های لازم در بکارگیری این وسیله کار آمد ضروری و اجتناب ناپذیر است. با توجه به نیاز عموم و مورد استفاده همگانی، ضرورت تعمیر و نگهداری و سرویس های خاص از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری برای این وسیله کار آمد، نیاز به تکنسین ها و افراد مهارت دیدیه دارد و به طور یقین فارغ التحصیلان توانمند این رشته می توانند کسب و کار پر رونقی داشته باشند.
قابلیت ها و مهارت های مشترک دانش آموختگان:
- گزارش نویسی و مستند سازی
- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها
- انجام کار گروهی
- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
- ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی
- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی
مشاغل قابل احراز:
- تکنسین تعمیر و توسعه سخت افزار های موبایل و ابزار های جانبی آن
- تکنسین تعمیر و توسعه گجت های هوشمند موبایل
قابلیت ها و توانمندی های فنی دانش آموختگان:
- نصب و تعمیر نرم افزار ها و برنامه های کاربردی موبایل
- عیب یابی و انجام تست ها
- تعمیر و پشتیبانی فنی نرم افزار ها و سخت افزار های موبایل
- ارتقای سطوح نرم افزاری و سخت افزاری موبایل
- پشتیبانی از سیستم عامل های اندروید و IOS
- شناخت انواع تکنولوژی های سخت افزاری و نرم افزاری موبایل
- عیب یابی و تعمیر ابزار های جانبی موبایل
- عیب یابی و تعمیر گجت های هوشمند موبایل
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس |
معرفی رشته داده کاوی:
مقدمه:
داده کاوی فرایند مرتبسازی در مجموعه داده های بزرگ به منظور شناسایی الگوها و روابطی است که میتواند به حل مشکلات تجاری از طریق تجزیه و تحلیل داده ها کمک کند. تکنیکها و ابزار های داده کاوی، شرکتها را قادر میسازد تا روندهای آینده را پیشبینی و تصمیمات تجاری آگاهانهتری اتخاذ کنند.
داده کاوی در کل یکی از بخشهای کلیدی تجزیه و تحلیل داده و یکی از رشتههای اصلی علم داده است که از تکنیکهای تجزیه و تحلیل پیشرفته برای یافتن اطلاعات مفید در مجموعه دادهها استفاده میکند. در سطح جزئیتر، داده کاوی گامی در فرایند کشف دانش در پایگاه های داده (Knowledge Discovery in Databases) و روشی در علم داده برای جمعآوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده هاست. گاهی عناوین داده کاوی و KDD را به جای یکدیگر بهکار میبرند، اما در نگاه کلیتر دو مفهوم مجزا هستند.
اهمیت داده کاوی
داده کاوی یکی از اجزای اصلی طرحهای تحلیلی موفق در سازمانهاست. از اطلاعات تولیدی آن میتوان در بحث هوش تجاری (BI) و برنامههای تحلیلی پیشرفته بهره گرفت که شامل تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به گذشته است. همچنین در مورد برنامههای تحلیلی لحظهای که دادههای جاری را هنگام ایجاد یا جمعآوریشان بررسی میکنند، استفاده دارد.
داده کاوی نقش مؤثر در جنبههای مختلف برنامهریزی راهبردی کسبوکار و مدیریت عملیات دارد و موارد پیرامون ارتباط با مشتری مانند بازاریابی، تبلیغات، فروش و پشتیبانی و نیز تولید، مدیریت زنجیره تامین، امور مالی و منابع انسانی را شامل میشود. داده کاوی از کشف تقلب، مدیریت ریسک، برنامهریزی امنیت سایبری و بسیاری دیگر از موارد مهم تجاری پشتیبانی میکند. همچنین نقش مهمی در مراقبتهای بهداشتی، امور دولتی، پژوهشهای علمی، ریاضیات، ورزش و غیره دارد.
ابزارها و نرم افزارهای داده کاوی
ابزارهای داده کاوی مختلفی وجود دارد که معمولاً بخشی از پلتفرمهای نرم افزاری مشتمل بر انواع دیگر ابزارهای علم داده و تجزیه و تحلیل پیشرفته هستند. از ویژگیهای کلیدی این نرم افزارها میتوان به قابلیت آمادهسازی داده، الگوریتمهای داخلی، پشتیبانی از مدلسازی پیشبینیکننده، محیط توسعه مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی و ابزارهایی برای پیادهسازی و ارزیابی مدلها اشاره کرد. برخی از مهمترین نامها در این حوزه عبارتند از: Alteryx، AWS، Databricks، Dataiku، DataRobot، Google، H2O.ai، IBM، Knime، Microsoft، Oracle، RapidMiner، SAP، SAS Institute و Tibco Software و غیره.
مزایای داده کاوی
بهطور کلی، مزایای داده کاوی شامل توانایی کشف الگوهای پنهان، روندها، همبستگیها و ناهنجاریها در مجموعه داده هاست. این اطلاعات را میتوان برای بهبود تصمیمگیری تجاری و برنامهریزی راهبردی بهکار گرفت. مزایای خاص داده کاوی شامل موارد زیر است:
- بازاریابی و فروش موثرتر: داده کاویبه بازاریابان کمک میکند رفتار و ترجیحات مشتری را بهتر درک کنند و کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی هدفمند فراهم سازند. همچنین، تیمهای فروش میتوانند از نتایج داده کاوی برای بهبود فروش محصولات و ارائه خدمات اضافی به مشتریان فعلی بهره بگیرند.
- خدمات بهتر به مشتریان: به لطفداده کاوی، شرکتها میتوانند مشکلات بالقوه خدمات مشتری را سریعتر شناسایی کنند و اطلاعات بهروز را در اختیار کارمندان مرکز تماس قرار دهند تا از آنها در تماسها و چتهای آنلاین با مشتریان استفاده کنند.
- بهبود مدیریت زنجیره تامین: سازمانها میتوانند روندهای بازار را شناسایی، تقاضای محصول را با دقت بیشتری پیشبینی و بدینترتیب موجودی کالا را بهتر مدیریت کنند. مدیران زنجیره تامین میتوانند از اطلاعاتداده کاوی برای بهینهسازی انبارداری، توزیع و سایر عملیات لجستیکی نیز بهرهبرداری کنند.
- افزایش زمان تولید: کاوش دادههای عملیاتی از حسگر ماشینهای تولیدی و سایر تجهیزات صنعتی، پیشبینی برنامههای تعمیر و نگهداری را برای شناسایی مشکلات احتمالی، آن هم قبل از وقوع بهبود میبخشد و به جلوگیری از خرابیهای برنامهریزینشده کمک میکند.
- مدیریت ریسک قویتر: مدیران ریسک و مدیران کسبوکار میتوانند ریسکهای مالی، حقوقی، امنیت سایبری و سایر ریسکهای شرکت را بهتر ارزیابی نمایند و برای مدیریت آنها برنامهریزی کنند.
- هزینههای پایینتر :داده کاویبا افزایش کارایی عملیاتی در فرایندهای تجاری و کاهش افزونگی و اتلاف مخارج شرکت، به صرفهجویی در هزینه کمک میکند. در کل داده کاوی میتواند منجر به درآمد و سود بالاتر و همچنین مزیتهای رقابتی شود که شرکتها را از رقبای تجاریشان متمایز میسازد.
کاربردهای مختلف داده کاوی
در این بخش به نحوه استفاده سازمانها در برخی صنایع از داده کاوی پرداختهایم:
- خردهفروشی :خردهفروشان آنلاین، دادههای مشتری و سوابق کلیک آنها را کاوش میکنند تا بتوانند کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی خود را بهبود بخشند.
- خدمات مالی :بانکها و شرکتهای کارت اعتباری ازابزار های داده کاوی برای ساخت مدلهای ریسک مالی، شناسایی تراکنشهای تقلبی و درخواستهای وام و اعتبار استفاده میکنند.
- بیمه :بیمهگران برای کمک به قیمتگذاری و تصمیمگیری در خصوص تایید خط مشی خود از جمله مدلسازی ریسک و مدیریت مشتریان احتمالی بهداده کاوی متکی هستند.
- ساخت :کاربرد های داده کاویبرای تولیدکنندگان، بهبود زمان و کارایی عملیاتی در کارخانههای تولیدی، عملکرد زنجیره تامین و ایمنی محصول را شامل میشود.
- سرگرمی :سرویسهای پخش آنلاین از داده کاوی بهره میگیرند تا بنا به سلیقه کاربران، به آنها مواردی را پیشنهاد و ارائه دهند.
- مراقبتهای بهداشتی :داده کاویبه تشخیص شرایط پزشکی، درمان بیماران و تحلیل اشعه ایکس و سایر نتایج تصویربرداری پزشکی کمک میکند. تحقیقات پزشکی نیز به شدت به داده کاوی، یادگیری ماشین و سایر اشکال تجزیه و تحلیل وابسته است.