
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس | دانلود |
معرفی رشته مدیریت کسب و کار:
مقدمه:
در نظامهای اقتصادی مقوله بازار به عنوان مهمترین رکن و عامل تعیین کننده رونق اقتصادی کشور مطرح است.در سالهای اخیر تغییرات بنیادی در بازار،محیط کسب و کار را تبدیل به محیطی پرتلاطم و توام با خطرات زیاد کرده است. اگر جستجوی فرصت های مناسب کسب و کار در این محیط متغییر با موفقیت قرین نشود، حیات تجاری بنگاه با مشکلات عدیده ای مواجه شده و چه بسا تا مرز شکست کامل پیش برود. در این شرایط لزوم برخورد علمی با مقوله کسب وکار و حرکت به سمت جایگزینی روش های نوین به جای روش های سنتی، ایجاب می نماید که مدیران و متصدیان واحدهای صنفی با اصول و روش های کسب و کار آشنا شوند. امروزه با پیشرفت صنایع کشور در ابعاد مختلف، احساس نیاز به همگامی بین مراکز علمی- تحقیقاتی و صنعت به خوبی آشکار شده است. یک از وظایف مراکز علمی در قبال صنعت، تربیت و آماده سازی نیروی متخصص می باشد.
در این راستا دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار برای عرضه و تامین نیروی انسانی ماهر جهت مشاغل این صنعت تدوین شده است.
تعریف و هدف:
هدف از برگزاری دوره های کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار، تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب وکار و نیز بهسازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. طی این دوره، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی نظری کسب و کار،مهارتهای لازم برای اداره واحدهای صنعتی تولیدی،خدمات فنی،خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند.
ضرورت و اهمیت:
نظر به تعدد فعالیت های تولیدی و خدماتی در سطح کشور و همچنین نبود افراد متخصص در سطح کاردانی و تکنسین در این زمینه، نیاز شدید به این بخش از نیروی انسانی در سطح کارخانجات، کارگاه ها و صنایع و خدمات کشور آشکار می باشد.
از سوی دیگردر بسیاری از موارد شاهد به کارگیری نیروی کارشناس در حوزه هایی می باشیم که کاردان به راحتی قادر به عرضه خدمات علمی و عملی در آن می باشد و عدم حضور کاردان باعث ایجاد یک خلاء بزرگ بین نیروهای مهندس و کارگری و گاهاً بروز مشکلاتی در محیط کسب و کار گشته است.
قابلیت و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان:
الف-گزارش نویسی و مستند سازی
ب-ارائه گزارش نتایج کار وجریان فعالیت ها
پ-انجام کار گروهی
ت-طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث-بهره گیری از رایانه
ج-برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ- ایجاد کسب و کار کوچک و کارآفرینی
د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتارسازمانی
ذ-اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست
ر-تفکر نقادانه و اقتضایی
ز- خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان:
-اداره واحدهای صنفی تولیدی،خدمات فنی،خدماتی و توزیعی
-شناخت و به کارگیری مفاد قوانین و مقررات مربوط به کسب وکار
– انتقال مهارت های کسب و کار به افراد تحت سرپرستی
-تاسیس و راه اندازی واحدهای کوچک کسب و کار
-شناسایی نیازهای مطلوب مشتریان و تامین آنها
-امور خرید و فروش در سازمانهای دولتی و غیر دولتی
-انجام کار با رایانه و به کارگیری آن در محیط های کسب و کار
معرفی بازار کار رشته مدیریت کسب و کار و مشاغل مرتبط موجود در ایران و جهان :
کاردان کسب و کار در بخش های بازرگانی، بازاریابی، منابع انسانی، واحدهای برنامه ریزی بازاریابی،واحدهای پشتیبانی فروش و واحدهای لجستیک سازمانها
-متصدی واحد ارتباط با مشتریان در واحدهای کسب و کار
* ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو: ( رشته تحصیلی دیپلم- گواهی سلامت…)
-داشتن دیپلم سه ساله فنی و حرفه ای و کار ودانش، دیپلم ریاضی فیزیک و علوم تجربی نظام جدید و قدیم
-سایر دیپلمه ها
-احراز شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
مدت زمان تحصیل در رشته مدیریت کسب وکار در مقطع کاردانی:
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به دو بخش “آموزش در مرکز مجری” و “آموزش در محیط کار” تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
- آموزش در مرکز مجری:
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
- آموزش در محیط کار:
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل یک درس کاربینی و دو درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد، معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس | دانلود |
جدول کامل دروس | دانلود |
معرفی رشته امور بانکی:
بانک و بانکداری از زمان قدیم برای اغلب مردم، جذاب و نشانی از پول و ثروت بوده و از آنجا که هر کسی که در بانک کار می کند به منابع پول نزدیک است، لذا معمولا انتظار بهره بندی از بخشی از آن پول در قالب وام، اعتبار و یا پاداش های چشمگیر برای بخش قابل توجهی از افراد وجود دارد. اما آیا اینها واقعیت دارد ؟ آیا با ورود به بانک می توانیم زندگی مرفه ای را برای آینده خود پیش بینی کنیم؟ اگرچه شاید این مطالب تا حدی درست باشد، اما پاسخ به این سوالات در صورتی کاملاً مثبت است که ما یک بانکدار و صاحب بانک باشیم ولی در صورتی که یک کارمند بانک باشیم، شغل ما همانند سایر مشاغل دارای نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود بوده و برای پیشرفت الزامات مربوط به خود را داراست.
معرفی بازارکار رشته امور بانکی و مشاغل مرتبط موجود در ایران و جهان:
رشته کاردانی امور بانکی بر حسب مشاغل بسیار متنوعی که فارغ التحصیلان آن در بانکها عهده دار می شوند به حوزه های وسیع بانکداری داخلی (سازماندهی مدیریت شعب، اعتبارات، اطلاعات، سرمایه گذاری، روابط عمومی، خدمات و…) و بانکداری بین المللی (واردات، صادرات، اعتبار، اسناد و…) تقسیم می شود که برای هر یک از این حوزه ها اطلاعات و معلومات مشترک و اختصاصی مورد نیاز است.
موقعیت های شغلی رشته کاردانی امور بانکی عبارتند از:
- انجام کلیه امور حسابداری در شعب و مؤسسات وابسته به بانکها.
- تصدی مدیریت مالی در شرکتهای مورد سرمایه گذاری بانکها.
- انجام وظایف مختلف بانکداری از سطوح مسئول دوایر در شعب و تا سطوح رؤسای شعب و سرپرستیها بطور تدریجی همراه با کسب تجربه.
- کار در ادارات، سازمانها و روشها بعنوان طراح و یا مجری طرحها و روشهای جدید بانکداری.
- انجام سایر امور در ادارات ستادی بانکها.
- مسؤلیت در سایر سطوح مدیریت بانکها پس از کسب تجربه و تواناییهای کافی و تدریجی.
مدت زمان تحصیل در رشته امور بانکی در مقطع کاردانی:
مدت زمان تحصیل در مقطع کاردانی امور بانکی چهار ترم تحصیلی و معادل دو سال است.
دروس تخصصی رشته امور بانکی در مقطع کاردانی:
پول و بانک،کلیات اقتصاد، بانکداری الکترونیک، زبان مکاتبات بانکی، آشنایی با ساختارهای سازمان بانک، گزارش نویسی و مکاتبات بانکی، انواع خدمات بانکی، بانکداری اسلامی، اعتبارات بانکی، بانکداری بین المللی، نظام مبادلات الکترونیکی، بازاریابی بانکی، وصول مطالبات ، حسابداری بانکی، نرم افزارهای کاربردی شعب، تجزیه و تحلیل صورت های مالی و اعتبار سنجی مشتریان